>> Dieta

Cholesterol, którego tak bardzo się boimy, jest w istocie konieczny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Stanowi budulec ścian komórkowych, jest niezbędny do produkcji hormonów, kwasów żółciowych oraz witaminy D3. Część cholesterolu dostarczamy wraz z codzienną dietą, część jest syntetyzowana w wątrobie i wydzielana do krwi. Do transportu cholesterolu z wątroby do komórek naszego organizmu służą tzw. lipoproteiny LDL – potocznie nazywane „złym cholesterolem”. Lipoproteiny HDL, które przenoszą nadmiar cholesterolu z powrotem do wątroby, to tzw. „dobry cholesterol”.

Zbyt duża ilość cholesterolu krążąca w osoczu krwi może gromadzić się w ścianach tętnic, tworząc złogi, które stopniowo zwężają światło tętnic, powodując niedokrwienie tkanek organizmu. Może się to objawić chorobą wieńcową, zawałem lub udarem. Często wysoki poziom cholesterolu jest związany z nadwagą, otyłością, kamicą żółciową czy nadciśnieniem tętniczym.

Sprawdź czy twój cholesterol jest w normie:

Cholesterol całkowity Poniżej 200 mg/dl (5,2 mmol/l)
Cholesterol LDL Poniżej 135 mg/dl (3,5 mmol/l)
Cholesterol HDL Kobiety powyżej 45 mg/dl (1,2 mmol/l)
Mężczyźni powyżej 35 mg/dl (0,9 mmol/l)
Triglicerydy Poniżej 200 mg/dl (2,3 mmol/l)

Należy dążyć do ograniczenia w diecie udziału cholesterolu oraz produktów, które wpływają na zwiększoną produkcję cholesterolu w wątrobie. Należą do nich tłuszcze nasycone, cukier, alkohol, węglowodany rafinowane. Cholesterol jest tłuszczem obecnym tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego. Zatem dieta powinna obfitować w produkty roślinne bogate w błonnik, zdrowe tłuszcze, warzywa oraz owoce. Dzienne spożycie cholesterolu nie powinno przekraczać 300 mg.

Wsparciem może też być suplementacja preparatami obniżającymi poziom cholesteroli dostępnymi bez recepty w aptece.

Produkty, których należy unikać:

  • więcej ›

Produkty, które należy uwzględnić w diecie:

  • więcej ›

Przykładowe diety

Dieta niskocholesterolowa - 1200 kcal

Dieta niskocholesterolowa - 1800 kcal

Dieta zestawy 1200 kcal

Dieta zestawy 1600 kcal